PERAN PENDEKATAN SISTEM KELUARGA DAN RELIGI TERHADAP KETAHANAN PSIKOLOGIS REMAJA YANG MENGALAMI KONFLIK

Kusumawati Kusumawati, Yulia Novita Sari

Abstract


Abstract
The family approach must be well understood by every family member and couple who will have a family in order to optimally prepare and implement family functions. Not only the role of the family system approach, but the role of religion also contributes to shaping the psychological resilience of adolescents in the face of conflict. Adolescence is a phase of human development transitioning from childhood to adulthood. The transition from childhood to adolescence can cause internal and interpersonal conflicts, so psychological resilience skills are needed in adolescents. The research method used is literature research, this method can also be said to be a research method whose sources of information contain topics that are needed for processing and are presented in the form of literature research reports in connection with searching, collecting, and analyzing. The results show that the family and religious system approach if understood and implemented properly will foster a generation that has resilience in the face of dynamic times. Based on this description, it is concluded that the family system and religious approach in adolescent development is a fundamental guidance in order to reduce conflicts that occur in the adolescent self or environment.
Keywords: Family, Religious, Resilience, Psikologis, Adolescents
Abstrak
Pendekatan keluarga harus dipahami dengan baik oleh setiap anggota keluarga maupun pasangan yang akan berkeluarga agar dapat menyiapkan dan menerapkan fungsi-fungsi keluarga dengan optimal. Tak hanya peran pendekatan sistem keluarga, namun peran religi juga turut andil untuk membentuk ketahanan psikologis remaja dalam menghadapi konflik. Remaja merupakan fase perkembangan manusia peralihan dari anak-anak menuju dewasa. Transisi dari masa anak sampai remaja dapat menimbulkan konflik internal dan interpersonal, maka dibutuhkan kemampuan ketahanan psikologis pada diri remaja. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kepustakaan, metoded ini juga dapat dikatakan sebagai metode penelitian yang sumber-sumber informasinya mengandung topik-topik yang diperlukan pengolahan dan disajikan dalam bentuk laporan penelitian kepustakaan sehubungan dengan pencarian, pengumpulan, dan analisis. Hasil penelitian menunjukkan pendekatan sistem keluarga dan religi jika dipahami dan diamalkan dengan baik akan menumbuhkan generasi yang memiliki ketahanan dalam menghadapi perkembangan zaman yang dinamis. Berdasarkan uraian tersebut disimpulkan bahwa pendekatan sistem keluarga dan agama dalam perkembangan remaja merupakan pembinaan yang mendasar dalam rangka meredam konflik yang terjadi pada diri atau lingkungan remaja.
Kata Kunci: Keluarga, Religi, Resiliensi, Psikologis, Remaja

Full Text:

PDF

References


Akasyah, W. (2018). Determinan Ketahanan Psikologis Remaja Korban Bullying dengan Pendekatan Model Adaptasi Stres Stuart (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).

Aridhona, J. (2017). Hubungan antara Kecerdasan Spiritual dan Kematangan Emosi dengan Penyesuaian Diri Remaja. Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(3), 224–233. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/INTUIS

Adams, S. 2015. “Psychiatric Mental Health Nursing: ‘A Seat at the Table.’†Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 21(1): 34–37, doi:10.1177/1078390314567945.

Ali, Mohammad dan Mohammad Asrori. 2011. Psikologi Remaja dan Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Badan Kependudukan dan Keluarga Berencana Nasional Republik Indonesia. (2020). Rencana Strategis Badan Kependudukan dan Keluarga Berencana Nasional 2020-2024.

Chasanah, U., & Wijaya, H. E. (2002). Peran religiositas dalam meningkatkan resiliensi penyintas covid-19.

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. In Educational Research (Vol. 4). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Cai, W. peng, Y. Pan, S. miao Zhang, C. Wei, W. Dong, and G. hui Deng. 2017. “Relationship between Cognitive Emotion Regulation, Social Support, Resilience and Acute Stress Responses in Chinese Soldiers: Exploring Multiple Mediation Model.†Psychiatry Research, 256: 71–78 Available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2017.06.018.

Connor, K. M. and J. R. T. Davidson. 2003. “Development of a New Resilience Scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC).†Depression and Anxiety, 18(2): 76–82, doi:10.1002/da.10113.

Dewi, K. S., & Ginanjar, A. S. (2019). Peranan Faktor-Faktor Interaksional Dalam Perspektif Teori Sistem Keluarga Terhadap Kesejahteraan Keluarga. Jurnal Psikologi, 18(2), 245. https://doi.org/10.14710/jp.18.2.245-263

Evanirosa, E., Bagenda, C., Hasnawati, H., Annova, F., Azizah, K., Nursaeni, N., Maisarah, M., Asdiana, A., Ali, R., Shobri, M., & Adnan, M. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research) (Z. Na’im (ed.)). Media Sains Indonesia. https://play.google.com/books/reader?id=vrp_EAAAQBAJ&pg=GBS.PA69

Herawati, T., Pranaji, D. K., Pujihasvuty, R., & Latifah, E. W. (2020). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Pelaksanaan Fungsi Keluarga di Indonesia. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 13(3), 213–227. https://doi.org/10.24156/jikk.2020.13.3.213

Hocker, Joyce L dan Wilmot, William W. 2018. Interpersonal Conflict, ed 10. New York: McGraw-Hill Education.

Hockenberry, M. and D. Wilson. 2013. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing 9th Edition 9th editio., St. Louis: Mosby Elsevier.

Hurlock, Elizabeth B. 2011. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Jamil, Mukhsin. M. 2007. Mengelola Konflik Membangun Damai, Semarang: Walisongo Mediation Center.

Joseph, S. and P. A. Linley. 2006. “Growth Following Adversity: Theoretical Perspectives and Implications for Clinical Practice.†Clinical Psychology Review, 26(8): 1041–1053, doi:10.1016/j.cpr.2005.12.006. Karatzias, T., S. Jowett, E. Yan, R. Raeside, and R. Howard. 2017. “Depression and Resilience Mediate the Relationship between Traumatic Life Events and Ill Physical Health: Results from a Population Study.†Psychology, Health and Medicine, 22(9): 1021–1031 Available at: http://dx.doi.org/10.1080/13548506.2016.1257814

Library, U. (n.d.). Write a Literature Review. https://guides.library.ucsc.edu/write-a-literature-review

Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. 2000. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164

Santrock, J.W., 1996, Adolescence: Student Study Guide, 6th Ed, London: Brown & Benchmark

Sianipar, D. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen Di Gereja Dalam Meningkatkan Ketahanan Keluarga. Jurnal Shanan, 4(1), 73–92. https://doi.org/10.33541/shanan.v4i1.1769

UNESCO. 2017. School Violence and Bullying: Global Status Report, Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

UNICEF. (2020). Situasi Anak di Indonesia - Tren, peluang, dan Tantangan dalam Memenuhi Hak-Hak Anak. Unicef Indonesia, 8–38.

Walsh, F. (2016). Family resilience: a developmental systems framework. European Journal of Developmental Psychology, 13(3), 313–324. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1154035




DOI: https://doi.org/10.35334/jbkb.v5i1.4069

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Kusumawati Kusumawati, Yulia Novita Sari



View My Stats