ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL PADA PEMBELAJARAN MENULIS TEKS ANEKDOT SISWA SMA

Sefi Eva Lestari, Asih Riyanti, Erna Wahyuni

Abstract


Abstract This research focuses on linguistic studies, in which there are various problems, one of which is errors in writing which the author will discuss in this proposal are errors in the use of capital letters that occur in several students in class X-C who study at SMA Negeri 2 Tarakan. This type of research is descriptive qualitative. The research subjects were students in class X-C who attended Tarakan 2 Senior High School. Data collection techniques using observation, interviews, and anecdotal text writing tests. Sources of research data are phrases, clauses, words and sentences written by students in the form of anecdotal texts. Research data on language errors is in the form of phrases, clauses, words and sentences written by students in the form of anecdotal texts. From the research results, it was found that the factors causing these errors were students' lack of habit or lack of habit in writing capital letters properly and correctly, lack of motivation in writing. Apart from that, the results of this research found language errors in the form of syntax errors and lexicon errors. Keywords: Capital letters; language use; writing; anecdote text Abstrak Penelitian ini berfokus pada kajian linguistik, di dalamnya terdapat berbagai permasalahan salah satunya yaitu kesalahan dalam penulisan yang akan penulis bahas dalam proposal ini adalah kesalahanpenggunaan dalam penulisan huruf kapital yang terjadi pada beberapa siswa kelas X-C yang bersekolah di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Tarakan. Jneis peneliyian ini adalah deskriptif kualitatif. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas X-C yang bersekolah di SMA Negeri 2 Tarakan. Teknik pengumpulan data dengan observasi, wawancara, dan tes menulis teks anekdot. Sumber Data penelitian berupa frasa, klausa, kata, dan kalimat hasil teulisan siswa berupa teks anekdot. Data penelitian kesalahan berbahasa berupa frasa, klausa, kata, dan kalimat hasil teulisan siswa berupa teks anekdot. Dari hasilk penelitian ditemukan bahwa faktor penyebab kesalahan tersebut ialah kurang atau keterbiasaan siswa yang tidak terlatih atau kurang pembiasaan diri dalam menulis huruf kapital yang baik dan benar, kurangnya motivasi dalam menulis. Selain itu hasil penelitian ini ditemukan kesalahan berbahasa berupa kesalahan sintaksis dan kesalahan leksikon. Kata Kunci: Huruf kapital; penggunaan bahasa; menulis; teks anekdot

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Agustina, L., & Bahrani, B. (2016). The Implementation of British Parliamentary Debating in Mulawarman Debate Society (MDS). Indonesian Journal of EFL and Linguistics, 1(1), 79–97. https://doi.org/10.21462/ijefll.v1i1.6

Danandjaja, J. (1997). Folklor Indonesia Ilmu Gosip, Dongeng, dan Lain- lain. PT Pustaka Utama Grafiti.

Kosasih. (2014). Jenis-Jenis Teks. Yrama Widya.

Muhammad, Hasbullah, Syarifudin, & Patak, A. A. (2019). Implementation of English subject curriculum in Islamic secondary schools in Indonesia using Delphi method. XLinguae, 12(4), 143–154. https://doi.org/10.18355/XL.2019.12.04.12

Patak, A. A., Wirawan, H., Abduh, A., Hidayat, R., Iskandar, I., & Dirawan, G. D. (2021). Teaching English as a Foreign Language in Indonesia: University Lecturers’ Views on Plagiarism. Journal of Academic Ethics, 19(4), 571–587. https://doi.org/10.1007/s10805-020-09385-y


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office

Jurnal Imbaya
Pendidikan Bahasa Indonesia

   

address icon red

 Jalan Amal Lama No 1, Kelurahan Pantai Amal, Kecamatan Tarakan Timur, Provinsi Kalimantan Utara, Indonesia  
  imbayajurnal@gmail.com |  081214732113 (WA) 
    
    
Â