PEMANFAATAN ETNOMATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 1 SENGGRONG

Oktavia Nurhana Zulfa, Anggit Grahito Wicaksono, Ema Butsi Prihastari

Abstract


This research was conducted at state elementary school 1 Senggrong Boyolali. The subjects in this study were 4th grade students. The research conducted was included in Classroom Action Research which was conducted with two cycles, each cycle consisting of 4 meetings. Interviews, observations, documentation were the techniques used in data collection. After all the data was collected, the researcher processed the data using comparative descriptive analysis techniques. Ethnomathematics has been proven to increase the activity and learning outcomes of mathematics, this can be seen in the pre-cycle data, only 40% achieved a score of 75 as the Minimum Completeness Criteria. After the implementation of cycle 1, 60% of students passed and the implementation of cycle 2 succeeded in increasing the percentage of student completion to 80%. Referring to the results obtained, it can be concluded that the use of picture card teaching materials based on ethnomathematics has been proven to increase the activity and learning outcomes of 4th grade students at state elementary school 1 Senggrong Boyolali.

Full Text:

PDF

References


Fahruddin, et. al, (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Journal of Classroom Action Research. 4(1). 49-53.

Fajriyah, E. (2018). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika Dalam Mendukung Literasi. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika. 1(1). 114-119.

Gosachi, I. M. A., & Japa, I. G. N. (2020). Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Media Kartu Gambar Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran. 3(2). 152-156.

Heryanti. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Memahami Materi Mengidentifikasi Benua-Benua Pada Pembelajaran IPS Di Kelas VI SDN Sukadanau 05 Kabupaten Bekasi. Jurnal Pedagogiana. 8(4). 82-93.

Marno & Normas, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan dengan Menggunakan Model Number Head Together. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo). 2(1). 66-73.

Mesrawati. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Di Sd Negeri 018 Rambah Melalui Kelompok Kerja Guru Sekolah (KKGS). Jurnal Pendidikan Rokania. 1(2). 31-42.

Noto, et. al. (2018) Etnomatematika pada sumur purbakala Desa Kaliwadas Cirebon dan kaitannya dengan pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 5(2) 201-210.

Nova, I. S., & Putra, A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Cerita Rakyat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika. 2(1). 67-76.

Nurfadhillah et. al. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. Jurnal Edukasi dan Sains. 3(2). 289-298.

Nursanjaya (2021). Memahami Prosedur Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis Untuk Memudahkan Mahasiswa. NEGOTIUM: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis. 4(1). 126-141.

Prasetyo, E & Nyoto, E. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak Terhadap Minat Belajar Matematika (Mtk) Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo). 1(2). 111-119.

Prihatmojo, A. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Kartu Bergambar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri 4 Tanjung Aman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia. 1(1). 89-100.

Sinar, D. (2018). Metode Active Learning. Yogyakarta: Deepublish.

Siregar, R. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Kata diTK Negeri Pembina I Kota Jambi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Literasiologi. 2 (16). 128-136.

Siska, et. al. (2021). Kemampuan Operasi Hitung Bilangan Bulat Menggunakan Media Pembelajaran Manik - Manik Warna. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 8(2). 242-253.

Sumianto. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Pop Up pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 4(4). 1446-1459.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (Ptk) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika. 2(1). 36-46.

Triwiyanto, T. (2022). Menejemen Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B, S. (2020) Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 2(1). 23-27.

Widyaningrum, R., & Prihastari, E, B. (2021) Integrasi Kearifan Lokal Pada Pembelajaran di SD Melalui Etnomatematika dan Etnosains (Ethnomathscience). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 5(2). 335-341




DOI: https://doi.org/10.35334/judikdas%20borneo.v6i2.3478

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Oktavia nurhana Zulfa



Contact Person:

A. Wilda Indra Nanna (Hp: 081253670923)

Ady Saputra (Hp: 082329693700)

Alamat Sekretariat:

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Gedung Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Jl. Amal Lama No.1 Kota Tarakan, North Kalimantan (Kalimantan Utara) Indonesia

 
Flag Counter

 

View My Stats