PENERAPAN PEMBELAJARAN TEMATIK BERBASIS PENDEKATAN LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Firda Damayanti

Abstract


Abstract: This study used an environmental approach to thematic learning in order to boost student learning activity. Classroom Action Research (CAR) was used, and the 28 students in class IV B at SDN 001 Nunukan Selatan served as the research subjects. The results of this study indicated that applying an environmental approach to thematic learning increased the learning activity of class IV B students at SDN 001 Nunukan Selatan. In cycle I, the results of the assessment of learning activeness was obtained by 68% of students who were active from the total number of students and in cycle II, it experienced an increase reaching 75% of students who were active from the total number of students. The implementation of learning obtained in cycle I was 80% in the good category and in cycle II it increased to 90% in the very good category. The results of student learning activeness have achieved success indicators so this research is concluded to be successful in increasing the learning activeness of class IV students at SDN 001 Nunukan Selatan.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa dengan menerapkan pendekatan lingkungan pada pembelajaran tematik. Jenis penelitian yang digunakan pada penelitian ini yaitu Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan subjek penelitian kelas IV B SDN 001 Nunukan Selatan yang terdiri atas 28 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dengan menerapkan pendekatan lingkungan pada pembelajaran tematik dapat meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas IV B SDN 001 Nunukan Selatan. Pada siklus I hasil penilaian keaktifan belajar yang diperoleh sebesar 68% siswa yang aktif dari jumlah keseluruhan siswa dan pada siklus II mengalami peningkatan mencapai 75% siswa yang aktif dari jumlah keseluruhan siswa. Kemudian keterlaksanaan pembelajaran yang diperoleh pada siklus I sebesar 80% dengan kategori baik dan pada siklus II meningkat menjadi 90% dengan kategori sangat baik. Adapun hasil keaktifan belajar siswa telah mencapai indikator keberhasilan sehingga penelitian ini dikatakan berhasil dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas IV SDN 001 Nunukan Selatan.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35334/judikdas%20borneo.v5i2.4004

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Firda Damayanti



Contact Person:

A. Wilda Indra Nanna (Hp: 081253670923)

Ady Saputra (Hp: 082329693700)

Alamat Sekretariat:

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Gedung Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Jl. Amal Lama No.1 Kota Tarakan, North Kalimantan (Kalimantan Utara) Indonesia

 
Flag Counter

 

View My Stats