DESKRIPSI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract: Problem-solving ability is one of the aspects that is highly needed by students during the mathematics learning process. Cognitive styles are divided into two, namely field independent (FI) and field dependent (FD) cognitive styles. This research was conducted with the aim of describing the mathematical problem-solving abilities of fourth-grade elementary school students based on Field Independent (FI) and Field Dependent (FD) cognitive styles. The type of research used is qualitative descriptive. The data collection techniques included the Group Embedded Figure Test (GEFT), problem-solving ability tests, and interviews. The research subjects consisted of 4 students based on the results of the cognitive style test, namely 2 students with a field-independent cognitive style, and 2 students with a field-dependent cognitive style. The research results show that there is a difference in mathematical problem-solving abilities between subjects with a field-independent cognitive style (FI) and subjects with a field-dependent cognitive style (FD). Subjects with FI cognitive style were able to meet the problem-solving ability indicators according to Polya well in each question, namely understanding the problem, planning the solution, and executing the solution plan. However, there is one indicator that has not been met by the subjects, which is the indicator of rechecking. Subjects with FD cognitive style in each question have not yet been able to meet the problem-solving ability indicators according to Polya. FD subjects have not been able to understand the problem in the question, have not been able to plan the solution, have not been able to execute the solution plan, and have not been able to check the calculation results or final results.
Abstrak: Kemampuan pemecahan masalah merupakan salah satu aspek yang sangat diperlukan oleh peserta didik selama proses pembelajaran matematika. Gaya kognitif dibagi menjadi dua yaitu gaya kognitif field independent (FI) dan field dependent (FD). Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas IV Sekolah dasar berdasarkan gaya kognitif Field Independent (FI) dan Field Dependent (FD). Jenis penelitian yang digunakan ialah deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data berupa Tes Group Embedded Figure Test (GEFT), tes kemampuan pemecahan masalah dan wawancara. Subjek penelitian terdiri dari 4 siswa berdasarkan hasil tes gaya kognitif, yaitu 2 siswa dengan gaya kognitif field independent, dan 2 siswa dengan gaya kognitif field dependent. Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematika antara subjek dengan gaya kognitif FI dan subjek dengan gaya kognitif FD. Subjek dengan gaya kognitif FI disetiap soal mampu memenuhi indikator kemampuan pemecahan masalah menurut Polya dengan baik yaitu memahami masalah, merencanakan penyelesaian, melaksanakan rencana penyelesaian, namun ada satu indikator yang belum terpenuhi oleh subjek yaitu indikator memeriksa kembali. Subjek dengan gaya kognitif FD disetiap soal belum mampu memenuhi indikator kemampuan pemecahan masalah menurut Polya subjek FD belum mampu memahami masalah pada soal, belum mampu merencanakan penyelesaian, belum mampu melaksanakan rencana penyelesaian dan tidak mampu memeriksa kembali hasil perhitungan atau hasil akhir.
Full Text:
PDFReferences
Adhitya, I. N., Hamdani, H., & Suparjan, S. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Kpk Dan Fpb Di Kelas Iv. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(5), 1–8.https://doi.org/10.26418/jppk.v11i5.54476
Alifah, N., & Aripin, U. (2018). Proses berpikir siswa smp dalam memecahkan masalah matematik ditinjau dari gaya kognitif field dependent dan field independent. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 505-512.
Gordon, H. R., & Wyant, L. J. (1994). Cognitive Style of Selected International and Domestic Graduate Students at Marshall University.
Hajar, S. (2018). Karakteristik pemecahan masalah matematika ditinjau dari gaya kognitif siswa (Doctoral dissertation, MIPA).
Insani, N., Riyadi, & Kamsiyati, S. (2021). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Materi FPB dan KPK Kelas IV Sekolah Dasar Ditinjau dari Gaya Kognitif. Didaktika Dwija Indria, 9(6), 6. https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/51421%0Ahttps://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/download/51421/35235
Kurniawan, R. L., Nizaruddin, & Purnomo, D. (2021). Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(5), 358–365.
Lestari, S. D., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smk Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Independent Dan Field Dependent. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 113–128. https://doi.org/10.32938/jpm.v3i2.1937
Mahfiroh, N., Mustangin, M., & Wulandari, T. C. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 63-74.
Nasution, M. I. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Gaya Kognitif pada Peserta Didik Kelas IX SMP Negeri 2 Kuala (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).
Nurmutia, H. E. (2019). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 98. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.443
Risani, R. T., & Nuriyatin, S. (2021). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent. JEDMA Jurnal Edukasi Matematika, 1(2), 13-20.
Safitri, I. A., Suyitno, H., & Walid, W. (2020, February). Kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari gaya kognitif pada pembelajaran creative problem solving. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 3, pp. 449-458).
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung
Suhatini, P. U., Trapsilasiwi, D., & Yudianto, E. (2019). Profil pemecahan masalah siswa dalam memecahkan masalah SPLDV berdasarkan tahapan Polya ditinjau dari gaya kognitif FI dan FD. Kadikma, 10(1), 35-44.
Sumartini, T. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.270
Witkin, H. A. (1971). Group Embedded Figure. California Mind Garden, inc
Wulan, E. R., & Anggraini, R. E. (2019). Gaya Kognitif Field-Dependent dan Field-Independent sebagai Jendela Profil Pemecahan Masalah Polya dari Siswa SMP. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(2), 123–142. https://doi.org/10.30762/factor_m.v1i2.1503
DOI: https://doi.org/10.35334/judikdas%20borneo.v7i1.6338
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dedi - Kusnadi
Contact Person:
A. Wilda Indra Nanna (Hp: 081253670923)
Ady Saputra (Hp: 082329693700)
Alamat Sekretariat:
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Borneo Tarakan
Jl. Amal Lama No.1 Kota Tarakan, North Kalimantan (Kalimantan Utara) Indonesia
Â
View My Stats