PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN GEOGEBRA GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Neny Endriana, Zaotul Wardi, Najibatussakinah Najibatussakinah

Abstract


 

 Abstract

The research objective is to develop mathematics learning media with Geogebra in improving students' mathematics learning outcomes. This development uses the ADDIE model. The research was conducted at SMPN 4 Janapria with the research subjects of class VII taken randomly with a total of 25 students. The instruments used were validation sheets, practicality questionnaires from teachers and students, and learning outcomes tests. The results of the data analysis of the validity of the media obtained an actual total score of 183 and were categorized as very valid, the teacher and student response questionnaires, and the learning outcomes test were categorized as very valid and feasible to use. The quality of the practicality of the media developed met the practical criteria of teacher responses with a score of 38 and the percentage of student response scores of 88.45% ≥75%. The effectiveness criteria can be seen from the increase in student learning outcomes above the KKM (70) and the percentage of classical completeness ≥75%. The pre-test data on student learning outcomes obtained a percentage value of 39.66 increasing to 78.62 based on the post test and the average post-test data score of 78.62 above the KKM with classical completeness reaching 87.50%.

Keywords: Mathematics Learning Media, Geogebra, Learning Outcomes

Abstrak

Tujuan penelitian mengembangkan media pembelajaran matematika dengan Geogebra dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Pengembangan ini menggunakan model ADDIE. Penelitian dilaksanakan di SMPN 4 Janapria dengan subjek penelitiannya kelas VII diambil secara acak sejumlah 25 siswa. Instrumen yang digunakan lembar validasi, angket kepraktisan dari guru dan siswa, dan tes hasil belajar. Hasil analisis data kevalidan media memperoleh skor total actual sebesar 183 dan berkategori sangat valid, angket respon guru dan siswa, serta tes hasil belajar berkategori sangat valid dan layak untuk digunakan. Kualitas kepraktisan media yang dikembangkan memenuhi kriteria praktis dari respon guru dengan skor 38 dan persentase skor respon siswa 88,45% ≥75%. Kriteria keefektifan terlihat dari meningkatnya hasil belajar siswa yang diatas KKM (70) dan persentase ketuntasan klasikal ≥75%. Data pre test hasil belajar siswa memperoleh persentase nilai 39,66 meningkat menjadi 78,62 berdasarkan post test dan nilai rata-rata data post test sebesar 78,62 diatas KKM dengan ketuntasan klasikal mencapai 87,50%.

Kata kunci: Media Pembelajaran Matematika, Geogebra, Hasil Belajar

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Akbar Sa’dun. 2013. Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Alkusaeri, Irzani. 2013. Pengembangan Program Pembelajaran Matematika. Jawa Tengah. Sukses Mandiri Press

Annafi Nurfidianty & Sry Agustina. 2018. Pengembangan model pembelajaran project based learning (pbl) melalui kearifan lokal untuk mempersiapkan calon pendidik yang berbudaya. Bima : Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, Vol. 9, No.1, Hal. 2.

Hidayat, Fadjar Noer dan Tamimuddin, Muh. 2016. Pemanfaatan Aplikasi Geogebra Untuk Pembelajaran Matematika. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika, Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan.

Sugiyono. 2013. Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta, cv

. 2010. Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta, cv

Sundayana, Rostina. 2014. Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung. Alfabeta.

Warsono & Hariyanto. 2012. Pembelajaran aktif.Bandung : PT REMAJA ROSDAKARYA

Harisuddin, Muhammad Iqbal. 2019. Asyiknya Belajar Matematika dengan Geogebra. Sleman. CV Budi Utama.




DOI: https://doi.org/10.35334/meta.v2i2.1833

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mathematic Education and Aplication Journal (META)



 Publisher : Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan


Mailing Address :

Mathematics Education and Application Journal (META)
Faculty Teaching and Learning Education, Borneo Tarakan University
Jl. Amal Lama No 1, Tarakan 50275, Indonesia
E-Mail : metajournalubt@gmail.com
Web : http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta
Telp : 085250104307 (Azwar Anwar) Faks. (0551) 2052558

 

 Creative Commons License

Mathematics Education and Application Journal by http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.