MINAT BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN POCKET BOOK MATHEMATIC (POCKEMATH) BERBASIS ANDROID SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
Abstract
Abstract
The purpose of the study was to describe students' interest in learning in the use of Android-based Pocket Book Mathematical (Pockemath) media using smartphones as learning media in building materials. This research is a descriptive quantitative study with a sample of 30 students. Instrument used in the form of student learning interest questionnaires distributed to students before and after using Pocket Book Mathematics (Pockemath) media. The results of this study indicate that students experienced an increase in student interest in learning after using Android-based Pocket Book Mathematics (Pockemath) as a medium for learning mathematics for students. This can be seen from the comparison of students' interest in learning before using the media was 47.53 and after using the media it was 54.16. The increase in students' interest in learning is indicated by the gain value. The increase in student interest in learning obtained from data analysis is 0.56 and is in the medium category
Keywords: Interest in Learning, Pocket Book, Android, Learning Media
Abstrak
Tujuan penelitian adalah mendeskripsikan minat belajar siswa dalam penggunaan media Pocket Book Mathematic (Pockemath) berbasis android dengan menggunakan smartphone  sebagai media pembelajaran pada materi bangun ruang. Penelitian dilaksanakan dengan kuantitatif deskriptif melibatkan 30 siswa sebagai sampel Instrument penelitin adalah angket minat belajar siswa yang dibagikan ke siswa sebelum dan setelah menggunakan media Pocket Book Mathematic (Pockemath). Hasil penelitian ini mengalami peningkatan minat belajar siswa setelah menggunakan Pocket Book Mathematic (Pockemath) berbasis android sebagai media pembelajaran matematika untuk siswa. Hal ini dilihat dari perbandingan minat belajar siswa saat sebelum menggunakan media adalah sebesar 47,53 dan setelah menggunakan media media adalah 54,16. Peningkatan pada minat belajar siswa ditunjukkan dengan nilai gain. Peningkatan minat belajar siswa yang didapatkan dari analisis data adalah sebesar 0,56 dan berada pada kategori sedang
Â
Kata Kunci: minat belajar, pocket book, android, media pembelajaranFull Text:
PDFReferences
Astra, I. M., Umiatin, & Ruharman, D. (2012). Aplikasi Mobile Learning Fisika dengan Menggunakan Adobe Flash sebagai Media Pembelajaran Pendukung. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(2).
Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.
Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Hake, R. . (1998). Interactive-Engagement Versus Traditional Methods. A Six Thousand – Student Survey of Mechanics Tes Data For Introductory Physics Course. Am. J. Phys. 66(1): 64-74.
Heriyanto, T. (2014). Indonesia Masuk 5 Besar Negara Pengguna Smartphone. Diperoleh 11 Oktober 2014 Dari Http://Www.Detik.Com/Indonesia-Masuk-5- Besar-Negara-Pengguna Smartphone.Html.
Ishak, A. (2013). Teknologi Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Muhson, A. (2011). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesi, 8(2).
Nurmala R, Izzatin, M., & Mucti, A. (2019). Desain Pengembangan Buku Saku Digital Matematika SMP Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Edukasia : Jurnal Pendidikan, 6(2), 4–17.
Ricardo, Meilani, & Intansari, R. (2017). Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidkan Manajemen Perkantoran. Jurnal Pendidkan Manajemen Perkantoran, 2, 188–201.
Sadiman, A. S. (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).
Utomo, E. P. (2012). Tips dan Trik Seputar Android dan BlackBerrry. Yogyakarta: Andi Offset.
Yusuf, M. (2012). Peranan Teknologi Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 65–74.
DOI: https://doi.org/10.35334/meta.v3i2.2396
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Mathematic Education and Aplication Journal (META)
Publisher : Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan
Mailing Address :
Mathematics Education and Application Journal (META)
Faculty Teaching and Learning Education, Borneo Tarakan University
Jl. Amal Lama No 1, Tarakan 50275, Indonesia
E-Mail : metajournalubt@gmail.com
Web : http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta
Telp : 085250104307 (Azwar Anwar) Faks. (0551) 2052558
Mathematics Education and Application Journal by http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.