EKSPLORASI PROSES PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS 8 SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA
Abstract
Mathematics researchers and educators promoted problem-solving as an essential process and skill for every student, as it was closely related to the development of students’ mathematical abilities and necessary for solving problems they encountered, both at that time and in the future. Several studies indicated that Indonesian students’ mathematical problem-solving skills remained low. This study focused on 8th-grade students at a public middle school in Tarakan, North Kalimantan, who were struggling with mathematical problem-solving. The study aimed to describe the mathematical problem-solving process carried out by the students in the 8th-grade class. Using a case study qualitative strategy, the researcher collected data through assignments, observation, document analysis, and interviews. Data analysis followed the model by Miles et al. (2014), which included data condensation, data display, and drawing conclusions and verification. The findings revealed that students’ mathematical problem-solving processes involved three main themes: understanding the problem, problem-solving strategies, and answer verification. Additionally, two supplementary themes were identified: students’ attention while facing problems and their perceptions of the mathematical problem and the provided solution. These findings highlighted the importance of educational practices that strengthened problem-solving through instruction and enhanced their self-regulation when dealing with mathematical problems.
Keywords: mathematics, problem-solving, Polya, word problems.
Abstrak
Peneliti dan pendidik matematika mempromosikan pemecahan masalah sebagai proses dan keterampilan esensial bagi setiap siswa karena berkaitan erat dengan perkembangan kemampuan matematis siswa tersebut, dan dibutuhkan untuk memecahkan masalah matematis yang dihadapi, baik di masa sekarang maupun di masa depan. Sejumlah studi menunjukan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematika siswa di Indonesia masih belum memuaskan. Penelitian ini berfokus pada siswa kelas 8 di sebuah sekolah menengah pertama negeri di Kota Tarakan, Kalimantan Utara, yang mengalami kesulitan dalam menyelesaikan masalah matematika. Studi ini bertujuan untuk mendeskripsikan secara mendalam proses pemecahan masalah yang dilakukan siswa di kelas tersebut. Dengan menggunakan pendekatan studi kasus kualitatif, peneliti mengumpulkan data melalui pemberian tugas, observasi, analisis dokumen, dan wawancara. Analisis data dilakukan dengan mengikuti model Miles et al. (2014), yang terdiri dari kondensasi data, penyajian data, serta penarikan kesimpulan dan verifikasi. Temuan penelitian menunjukkan bahwa proses pemecahan masalah matematika siswa mencakup tiga tema utama: pemahaman masalah, strategi penyelesaian, dan verifikasi jawaban. Selain itu, ditemukan dua tema tambahan, yaitu perhatian siswa saat menghadapi masalah dan persepsi mereka terhadap masalah serta solusinya. Temuan ini menegaskan pentingnya praktik pendidikan yang memperkuat pemecahan masalah melalui pembelajaran, serta meningkatkan pengaturan diri siswa ketika menghadapi masalah matematis.Kata kunci: matematika, pemecahan masalah, Polya, soal cerita.
Full Text:
PDFReferences
Agustini, D., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kesulitan siswa berdasarkan kemampuan pemahaman matematis dalam menyelesaikan soal cerita pada materi SPLDV. Media Pendidikan Matematika, 8(1), 18–27.
Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik siswa kelas XI SMA Putra Juang dalam materi peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.62
Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77–83. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1317
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage Publications.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
Creswell, W. J., & Creswell, J. D. (2018). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th Ed.). Sage Publications.
Depi, S., Suendarti, M., & Liberna, H. (2022). Disposisi matematika dan kecerdasan logika matematika: apakah berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMA. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(3), 525–537. https://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v6i3.6981
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110
Effendi, A., & Fatimah, A. T. (2019). Implementasi model pembelajaran creative problem solving untuk siswa kelas awal sekolah menengah kejuruan. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 4(2), 89–98.
Fadilah, A. N., & Haerudin, H. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas ix pada materi SPLDV berdasarkan tahapan Polya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 150–159. https://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10835
Fathuroji, A., Yunus, S., Jamal, M., Somelok, G., Yulianti, R., Sihombing, M. (2017). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 1–12.
Indriyani, F., Nurcahyono, N. A., & Agustiani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa berdasarkan langkah ideal problem solving. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 56–67. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v7i2.1296
Islamiyah, A. C., Prayitno, S., & Amrullah, A. (2018). Analisis kesalahan siswa SMP pada penyelesaian masalah sistem persamaan linear dua variabel. Jurnal Didaktik Matematika, 5(1), 66–76. https://doi.org/10.24815/jdm.v5i1.10035
Kamara, J. G., Simamora, R. E., & Rahayu, S. W. (2023). Eksplorasi faktor penghambat berpikir kreatif matematis siswa menengah pertama. Mathematics Education And Application Journal (META), 5(1), 18-30.
Lubis, S. D., & Rangkuti, R. K. (2020). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan menggunakan model pembelajaran problem based learning di kelas VIII SMP Negeri 32 Medan. Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 75–86.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research a guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Miles, M., Huberman, A., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1), 1–13. https://doi.org/10.1177/1609406917733847
Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMK pada materi program linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.74
Pusat Asesmen dan Pembelajaran. (2020). Modul asesmen awal pembelajaran matematika kelas 8 SMP/MTs. Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Polya, G. (1973). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton University Press.
Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175–187. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069
Saputri, J. R., & Mampouw, H. L. (2018). kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan soal materi pecahan oleh siswa SMP ditinjau dari tahapan Polya. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 146–154. https://doi.org/10.33654/math.v4i2.104
Schoenfeld, A. H. (2022). Why are learning and teaching mathematics so difficult? In M. Danesi (Ed.), Handbook of cognitive mathematics (pp. 1–35). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44982-7_10-1
Selvia, S., Rochmatin, T., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan kemampuan penalaran matematik siswa smp pada materi SPLDV. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 261–270.
Septiani, E. S., & Nurhayati, E. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari adversity quotient (AQ) partisipan didik melalui model problem based learning (PBL). In Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 168–175.
Simamora, R. E., Khairullah, H., & Suryanti, S. (2022). Eksplorasi faktor-faktor yang menghambat siswa kelas IX dalam memahami aljabar. Mathematics Education and Application Journal (META), 4(2), 77-87.
Simamora, R. E., & Kamara, J. G. (2024). Unlocking mathematical creativity: How students solve open-ended geometry problems. Jurnal Pendidikan MIPA, 25(1), 66-86.
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.
Utami, H. S., & Puspitasari, N. (2022). Kemampuan pemecahan masalah siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita pada materi persamaan kuadrat. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 57–68.
Vitaloka, W. P., Habibi, M., Putri, R., & Putra, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan soal cerita matematika materi aritmatika sosial berdasarkan prosedur Newman. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 152–164.
DOI: https://doi.org/10.35334/meta.v6i1.5427
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Indah Luthfiyah, Setia Widia Rahayu, Rustam Effendy Simamora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Publisher : Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan
Mailing Address :
Mathematics Education and Application Journal (META)
Faculty Teaching and Learning Education, Borneo Tarakan University
Jl. Amal Lama No 1, Tarakan 50275, Indonesia
E-Mail : metajournalubt@gmail.com
Web : http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta
Telp : 085250104307 (Azwar Anwar) Faks. (0551) 2052558
Mathematics Education and Application Journal by http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.