HUBUNGAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS X LINTAS MINAT PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH ALIYAH NEGERI (MAN) TARAKAN

Leila Leila, Aidil Adhani, Vlorensius Vlorensius

Abstract


This research was intended to measure the relationship between students’ interest in Biology subject to students’ learning outcomes at class X cross-interest students of Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tarakan. The design of the research was a survey with descriptive correlational quantitative data. This research population was 184 students of class X, cross-interest students of Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tarakan, and the research sample was 70 students. The sample was determined using the nonprobability sampling technique from purposive sampling. Overall data were obtained based on scores from students’ interest questionnaires and multiple choice questions, then analyzed by Pearson Product Moment Correlation Test and Linear Regression Test. There was no relationship between students’ interest in Biology learning outcomes with a significance value of 0.407.

 

Keywords:  Interest, Cross-Interests, Biology Learning Outcomes


Full Text:

PDF

References


Amila. (2018). Jurnal kurikulum 2013 terhadap pendidikan di Indonesia. Universitas Pasundan

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktek, Edisi Revisi VI. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Hidayat, N. (2016). Jurnal Belajar Mengajar Dalam Proses Pembelajaran. Universitas Pasundan

Kristina. (2015). Hubungan motivasi belajar siswa dengan hasil belajar IPA siswa kelas VIII SMP Frater Don Bosco Tarakan. Skripsi. FKIP Biologi Universitas Borneo Tarakan

Kurniawan, S. A, dkk. (2017). Antusiasme belajar siswa kelas X ilmu pengetahuan bahasa pada lintas minat biologi di MAN 2 Model Medan. Skripsi. FMIPA, Universitas Negeri Medan.

Kunarti, D. (2019). Implementasi Lesson Study Di Kelas Ix D Pada Materi Kelistrikan Dan Teknologi Listrik Di Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Minat Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP Negeri 2 Tarakan. Biopedagogia, 1(2), 110-121.

Latipah, E. (2012). Pengantar Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani PEDAGOGIA.

Lestari, A. M. (2019). Hubungan Kemampuan Berfikir Kritis, Sikap Ilmiah Siswa Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa yang Melaksanakan Pembelajaran Problem Based Learning Di Kelas VIII SMP NEGERI 1 Tarakan. Skripsi. FKIP Biologi Universitas Borneo Tarakan.

Liliana. (2015). Hubungan antara motivasi belajar siswa dengan prestasi siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Tarakan. Skripsi FKIP Biologi Universitas Borneo Tarakan.

Mahardika, I. A., Annur, S., Ulfah, Y. (2015). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Dengan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMAN 10 Banjarmasin. Skripsi. FKIP UNLAM: Banjarmasin.

Mundir. (2012). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Celeban Timur UH III/548 STAIN Jember Press.

Panjaitan. (2017). Analisis Minat Belajar Biologi Pada Rumpun Lintas Minat Berdasarkan Implementasi Kurikulum 2013 Pada Siswa Kelas X SMA NEGERI 5 KOTA. Skripsi. JAMBI. Universitas Jambi.

Pratama. (2018). Korelasi persepsi dan minat terhadap hasil belajar siswa kelas X lintas minat biologi SMAN 1 AMBARAWA.

Purwanto. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ramadani, R. (2016). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Sawah Lama Kota Bandar Lampung Tahun Pembelajaran 2015/2016. Skripsi. UL: FKI.

Ricardo, M. I. R. (2017). Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Skripsi. UPI: Jakarta.

Rima, R. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Piyungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. UY: FEKON.

Rosa, O, F. (2015). Analisis Kemampuan Siswa Kelas X Pada Ranah Kognitif, Afektif, Dan Psikomotorik. Skripsi. UMM Lampung.

Safitri, A., Hasmunir, Kamaruddin, T. (2017). Hubungan Minat Baca dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Terpadu siswa kelas VII MTSN Kutabaro.

Sardi K. (2015). Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar IPA (BIOLOGI) Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Tarakan. Skripsi. FKIP Biologi Universitas Borneo Tarakan.

Sudjana, N. (2003). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2010). Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sila. (2014). Rasinalisasi Pengembangan Kurikulum. Universitas Dwijendra.

Supardi. (2013). Aplikasi Statistika Dalam Penelitian. Jakarta Selatan: Adikita.

Syah, M. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Utaya, S., Santoso A., Ulfah, R. K. (2016). Hubungan Motivasi Dengan Hasil Belajar IPS. UNM: Semarang.

Yolida, B., Pramudiyanti, Ratiana S. R. (2013). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi. Skripsi. FKIP




DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v3i1.1848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Person :

Fadlan Muchlas Abrori, S.Pd., M.Pd
Biology Education Departement
Tarakan Borneo University
Jalan Amal Lama No1
Tarakan, North Kalimantan
 Hp : 081944925268