ANALISIS MINAT DAN FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA BIOLOGI KELAS VIII SMP NEGERI 3 TARAKAN

Roisatul Afifa, Fitri Wijarini, Nursia Nursia

Abstract


Abstract: This study aimed to analyze students’ interest in learning Biologi and factors that influenced the interest among the eighth grade students of SMP Negeri 3 Tarakan. This survey research used a quantitative descriptive approach. The subjects were 74 students of the SMP Negeri 3 Tarakan, teachers of science subject and parents of students. Data ware collected by distributing online questionnaires with two repetitions, interviewing the teachers and the parents, and observations during learning. The collected data ware analyzed quantitatively and descriptively. The results showed that in the first repetition, the students’ interest level in the material of the digestive system was moderate with a percentage value of 70.27% or a frequency of 52 students. Meanwhile, in the second repetition, students’ interest level on the material of the digestive system was moderate with a percentage value of 66.21% or a frequency of 49 students. Factors that influenced student interest in the first repetition repetition were subject matter (48.64%), facilities and infrastructure (63.51%), student activities with the community (64.78%), categorized as quite influential. In the second repetition, factors that affected student interest were the subject matter (54.05%) and student activities with the community (63.51%), cantegorized as quite influential. So, it could be concluded that the interest of student with two repetitions was in the moderate category, while the dominant factors that influenced their interest were subject matter and student activities with the community.

 

Keywords: analysis, factors that influence interest, Interest in Learning.


 


Full Text:

PDF

References


Ali, U.I. (2017). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Kompetensi Kejuruan Gambar Teknik Siswa Kelas X Teknik Kendaraan Ringan di SMK Negeri 8 Padang. Skripsi.Universitas Negeri Padang. Padang. Diakses dari http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/poto/article/view/929.

Amelia, P. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMP Citra Bangsa. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah . Jakarta. Diakses Dari https://repository.uinjkt.ac.id/ dspace/handle/123456789/41844.

Arikunto,S.(2014). Evaluasi Program Pendidikan.Jakarta : Bumi Aksara

Asmara dan Haryanto. (2015). Pengembangkan Tes Minat Dan Bakat Dengan Metode Jaringan Syaraf Turuan (JTS) Untuk Memprediksi Potensi Siswa Bidang Robotika. Jurnal Pendidikan Vokasi 5(3):273-286. Diakses Dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/6483/5581.

Chofifah, N . (2016). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kurangnya Minat Belajar SiswaLaki-Laki Pada Kegiatan Esktrakurikuler Seni Tari di SD Negeri Panggung 2 Kota Tegal. Skripsi. Universitas Negeri Semarang. Diakses dari http://lib.unnes.ac.id/24207.

Fadillah, A. (2016). Analisis Minat Belajar dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Matetika dan Pendidikan Matematika 1(2): 113-122.

Marleni, L. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Pendidikan Matematika 1(1): 149-159.

Nurholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan 1(1): 24-44.

Pane, A dan Dasopang, M.D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman 3(2): 333-352.

Prahmadita, A.D. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Untuk Ekstrakurikuler Drumband Di SMP Negeri 1 Sleman. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta. Diakses Dari https://eprints.uny.ac.id/17679.

Prasetyo, Y. (2013). Faktor-faktor penyebab rendahnya minat siswa terhadap ekstrakurikuler olahraga di SMK Negeri 1 Slahung Ponorogo. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan 1(1): 174 – 179.

Rachman dan Wijayanti. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Karakter dalam Pendekatan Penelitian Kuantitatif, kualitatif, Metode campuran, Tindakan Kelas, Serta Penelitian dan Pengembangan. Semarang: LPPM UNNES.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudijono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sulthon. (2016). Pembelajaran IPA Yang Efektif Dan Menyenangkan Bagi Siswa MI. Jurnal STAIN Kudus. Diakses Dari https://journal.iainkudus.ac.id/ index.php/elementary/article/view/1969/pdf.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surahman ., Paudi, R.I dan Tureni, D . (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Kontektual Pada Siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako 3(4). Diakses Dari http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/3070.

Zein, M. (2016). Peranan Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran. E-Jurnal UIN (universitas Islam Negeri) Alaudin Makasar 5(2): 274-285. Diakses Dari https://core.ac.uk/download/pdf/234747021.pdf.




DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v3i2.2335

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Person :

Nursia, S.Pd., M.Si
Biology Education Departement
Tarakan Borneo University
Jalan Amal Lama No1
Tarakan, North Kalimantan
 Hp : 081347925303