The Role of Biology Teachers in Building Students’ Interest in Learning in Cross-Interest Biology Subject

A.S. Alonemarera

Abstract


This study aims to determine the role of biology teachers in building student learning interest in cross-interest biology subjects in class X IPS at SMA Negeri 1 Toari. Descriptive type research with qualitative and quantitative approaches. Data collection techniques using interviews, questionnaires and observation. With total sampling technique, the sample in this study was determined to be 1 biology teacher and 16 students of class X social studies. The results showed the teacher as: (1) demonstrator 90.1%, very good category, including explaining the material using sentences that are easy to understand. (2) Motivator 80.55%, very good category, including the way the teacher always encourages students to dare to express opinions. (3) Class manager 91.32%, very good category, including ensuring the class is in a clean condition. (4) mediator and facilitator 60.93%, good category, by how the teacher uses varied learning media. (5) evaluator of 77.83%, good category, including by assessing and returning student assignments. Quantitatively, the average role of biology teachers is 80.15%. Thus, it is concluded that the role of biology teachers in building students' interest in learning in the cross-interest subject of biology class X IPS at SMA Negeri 1 Toari is categorized as very good.

Full Text:

PDF

References


Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar Ipas Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 61-70. https://doi.org/10.55115/edukasi.v4i1.3023

Ahmat, O. (2019). Peran Guru Biologi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Lintas Minat Biologi Kelas XI IPS di SMA Negeri 9 Ambon. (Skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Institut Agama Islam Negeri, Ambon.

Alonemarera, Kaliu, S., Irawati, & Syamsul. (2023). Pendekatan Contextual Teaching and Learning: Studi Pengaruh terhadap Partisipasi Belajar Biologi Siswa SMAN 1 Tinondo. Biologi Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 15(1), 63-71. https://doi.org/10.24815/jbe.v15i1.32042

Asokawati, S. (2021). Perbandingan Model Pembelajaran Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Dengan Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Minat Belajar Biologi Siswa Sekolah Menengah Pertama. (Skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sulthan Thaha Saifuddin, Jambi.

Baheriah, & Hariani, L. S. (2023). Pengaruh Metode Project Based Learning (PjBL) dan Minat Belajar Siswa Terhadap Efektifitas dan Daya Tarik Pembelajaran Muatan IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 17(1), 48–54. https://doi.org/10.21067/jppi.v17i1.8927

Binuni, J., Kaunang, E. S., & Sumampouw, H. M. (2018). Hubungan Minat Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Biologi SMA Negeri 2 Tondano. JSME (Jurnal Sains, Matematika & Edukasi), 5(2), 184-187.

Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), 106-124. http://dx.doi.org/10.30984/jii.v12i2.897

Fatmawati, I. (2021). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1), 20-37.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6-11.

Gracia. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 Di SD Katolik ST. Antonius Kali. Edu Primary Journal, 2(1), 22-30.

Hulu, F. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Education And Development, 9(2), 651-655.

Lie, G., & Triposa, R. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Angelion: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(1), 110-128.

Meiyasa, I. (2016). Pendekatan Saintifik Dengan Strategi Bioedutainment Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Lintas Minat Di SMA. (Skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Minsih & Galih, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 5(1), 20-27. 10.23917/ppd.v1i1.6144

Muliani, R. D. M. R. D., & Arusman, A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133-139.

Munif, M. A. (2019). Pengaruh Minat Siswa Pada Mapel Biologi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X MA Uswatun Hasanah Mangkang. (Skripsi tidak dipublikasikan). Fakultas Sainstek UIN Walisongo, Semarang.

Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., & Wahyudi, M. I. (2022). Urgensi Evaluasi Pembelajaran di Kelas. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 3(2), 111-121. https://doi.org/10.47387/jira.v3i2.262.

Rozikin, S., Amir, H., & Rohiat, S. (2018). Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di SMA Negeri 1 Tebat Karai Dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang. Alotrop:Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 2(1), 78-81. https://doi.org/10.33369/atp.v2i1.4740

Rusman. (2016). Model –Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Safitri, E., Usra, M., & Yusfi, H. (2022). Peran Guru Penjaskes dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa terhadap Pembelajaran PJOK. Jendela Olahraga, 7(1), 27-34.

Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199-217. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9796

Trismayanti, S. (2019). Strategi Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 141-158. https://doi.org/10.35905/alishlah.v17i2.1045

Wardani, G. A. (2017). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlaq Kelas Ii H Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Model Palembang. (Skripsi tidak dipublikasikan). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Fatah, Palembang.

Wulandari, K. T., & Trisnantari, H. E. (2022). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa di SDN 1 Bangunjaya Kecamatan Pakel Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 4798-4805. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.6215




DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v5i2.4342

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

Dimensions Sinta Science and Technology Index Google Scholar Garuda   

Creative Commons License