Analysis of The Quality of Biology Learning Media In The Form Of Macroarthropodarium Complete With Leaflets
Abstract
Land animals can be used to make a macroarthropodarium equipped with leaflets as well as a principle for embodying local wisdom in making learning media. The existence of a macroarthropodarium equipped with leaflets is very necessary and plays an important role in supporting the teaching and learning process of biology which is still considered abstract by students. This research aims to determine the feasibility of a macroarthropodarium equipped with leaflets as a biology learning medium in animalia material for class X even semester. This research uses a descriptive method with a qualitative approach through the distribution of learning media validation instruments on aspects of appearance, technical quality, size and terms that are validated by media experts. Judging from the appearance aspect, the macroarthroppodarium media equipped with leaflets got a score of 4.3, the scale aspect got a score of 4.5, the technical quality aspect got a score of 4.5, the size aspect got a score of 4.25, the language aspect got a score of 4.5 and the term aspect got a score of 4.25. Based on the validation results, the learning media in the form of a macroarthropodarium equipped with leaflets received a valid or suitable category for use at the next stage.
Full Text:
PDFReferences
Afifah, N., Sudarmin, S., & Widianti, T. (2014). Efektivitas Penggunaan Herbarium dan Insektarium Pada Tema Klasifikasi Makhluk Hidup Sebagai Suplemen Media Pembelajaran IPA Terpadu Kelas VII MTs. Unnes Science Education Journal, 3(2).
Amalia, H. A. M. (2013). Estimasi Berat Kering Berdasarkan Ukuran Tubuh Makroinvertebrata Tanah Sebagai Perekayasa Ekosistem pada Kebun Kakao (Theobroma cacao L) Rakyat. Manuskrip tidak dipublikasikan, Fakultas MIPA, Universitas Halu Oleo, Kendari.
Darsad, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Sistem Pencernaan Manusia dengan Bahan Ajar Leaflet pada Siswa Kelas V SDN Sewar Tahun Pelajaran 2018/2019. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(1).
Farida, I., Ningsih, K., & Titin, T. (2020). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif TTW Berbantuan Media Leaflet. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 2(1), 7-18.
Karyawati, N., Herawati, V. D., & Putra, F. A. (2022). Efektifitas Pendidikan Kesehatan dengan Media Leafleat dan Video Terhadap Kemampuan Pasien Melakukan Nafas Dalam dan Relaksasi Guided Imagery Paska Operasi (Doctoral dissertation, Universitas Sahid Surakarta).
Lestari, A., Lianah, L., & Hidayat, S. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Kearifan Lokal di Kawasan Wisata Goa Kreo pada Materi Ekosistem Kelas X SMA Negeri 16 Semarang. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 1-9.
Pramana, M. W. A., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 17-32.
Rozalia, A., Kasrina, K., & Ansori, I. (2018). Pengembangan Handout Biologi Materi Keanekaragaman Hayati untuk SMA Kelas X. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 44-51.
Surata, I. K., Sudiana, I. M., & Sudirgayasa, I. G. (2020). Meta-Analisis Media Pembelajaran pada Pembelajaran Biologi. Journal of Education Technology, 4(1), 22-27.
Susilo, M. J. (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium dan Herbarium untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal bioedukatika, 3(1), 10-15.
Toding, E. D. S., Zulfadli, Z., & Listiani, L. (2021). Pengembangan Media Insektarium sebagai Media Pembelajaran SMA. Biopedagogia, 3(1), 1-15.
Wahyuni, W., Fitri, R., & Darussyamsu, R. (2022). Kajian Pemanfaatan Media Pembelajaran Leaflet Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 5(1), 35-41.
Widyoko, E. P. (2013). Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Zamroni, Y., Tresnani, G., Suryadi, B. F., Candri, D. A., & Sukiman, S. (2019). Pembuatan Spesimen Awetan Organisme untuk Menunjang Pelajaran Keanekaragaman Hayati di Sekolah. Jurnal Warta Desa (JWD), 1(2).
DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v6i2.5626
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Abstracted/Indexed by: