PENERAPAN METODE KARYAWISATA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI PADA MAHASISWA PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR UNIVERSITAS BORNEO TARAKAN

Ady Saputra

Abstract


Abstract: Indonesian Language Skills students can be fostered through
listening, speaking, reading and writing. The aim to be achieved is to try
to make students as scientists and professionals who have an attitude
towards Indonesian language and literature, especially skilled in writing
poetry. This research was conducted to find out whether the application
of effective field trips to produce products in the form of poetry in the
lectures of Indonesian Elementary Language and Literature Education.
This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in two
cycles. Each cycle consists of four stages: (1) planning, (2) the stage of
implementation, (3) the stage of observation and interpretation, and (4)
the stage of analysis and reflection. Increasing the ability to write
student poetry can be seen from the percentage during the
implementation of the action by 39 (90.6%) students, while as many as 4
(9.30%) other students did not experience an increase during the action.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dalman. 2015. Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Doyin, Mukh. 2014. Pengembangan Materi Puisi di SD. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, FBS

Uniersitas Negeri Semarang, Volume X, Nomor 1, Januari 2014

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Esthi D, Prihatini. 2017. Keefektifan Metode Karyawisata dalam Pembelajaran Menulis Deskripsi pada

Siswa Kelas V SD Negeri Pegirikan 01 Kabupaten Tegal (Skripsi Tidak Terpublikasi). Sarjana

Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Gunawan, Heri. 2012. Pendidikan karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Kasnadi, S. 2008. Menulis Kreatif Kiat Cepat Menulis Puisi dan Cerpen. Yogyakarta: Nadi Pustaka

Khan, Yahya. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta: Pelangi Publishing

Kosasih. 2014. Dasar-dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.

Kurniawan, K. 2012. Bahasa Indonesia Keilmuan untuk Perguruan Tinggi. Bandung: PT Rafika

Aditama.

Nurgiyantoro, B. 2010. Sastra Anak Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gajah Mada

University Press.

Sudjana, Nana. 2013. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suyatno. 2010. Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: Penerbitan SIC.

Syaiful Sagala. 2012. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta

Tarigan, H. 2008. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Waluyo, H.J. 2008. Apresiasi Puisi: Panduan untuk Pelajar dan Mahasiswa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.




DOI: https://doi.org/10.35334/judikdas%20borneo.v1i2.1258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Dasar Borneo



Contact Person:

A. Wilda Indra Nanna (Hp: 081253670923)

Ady Saputra (Hp: 082329693700)

Alamat Sekretariat:

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Gedung Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Jl. Amal Lama No.1 Kota Tarakan, North Kalimantan (Kalimantan Utara) Indonesia

 
Flag Counter

 

View My Stats