PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN TRUTH AND DARE KELAS V SDS MUHAMMADIYAH 3 AL-HILAL TARAKAN

Nasrudin Nasrudin, Kartini Kartini, Dedi Kusnadi

Abstract


This study aims to develop learning media for truth and dare games and find out the appropriateness and level of student interest in learning media developed in thematic class V SDS Muhammadiyah 3 Al-Hilal Tarakan. The development model used refers to the development stage proposed by Sugiono. Data collection instruments used were, interviews, validation sheets and student interest questionnaires.The validation results obtained from material experts amounted to 84%, media experts 85.7% and practitioners 100%. The results of the student interest questionnaire on the initial product trial were 98.6% and the use trial was 99.6%. The results of the validation of material experts, media experts and practitioners indicate that the truth and dare game learning media are very appropriate to be used in the learning process. The results of the questionnaire of interest in the initial product trial and trial use show that the level of student interest in the truth and dare game learning media is in the very interested category.

Full Text:

PDF

References


Hardianti. 2018. Pengembangan Media Permainan Truth and Dare pada Mata Pelajaran Biologi untuk Siswa Kelas X SMA Negeri12 Makassar. Makassar. IAN Alauddin Makassar. Skripsi (Online). http://repositori.uin-alauddin.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Hibra, Bics Al dan Soejoto, Ady. 2016. Analisis Pengembangan Media Permainan Truth and Dare untuk Meningkatkan Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 4 (3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Ismail, Muhammad Ilyas. 2010. Kinerja dan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. 13 (1). http://journal.uin-alauddin.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Isnaini, Eri. 2014. Pengembangan Sumber Belajar IPS Bentuk Majalah Dengan Materi Interaksi Manusia Dan Lingkungan Untuk Siswa Kelas VII SMP. Skripsi (Online). https://eprints.uny.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Priatmoko, Sigit., Binadja, Ahmad dan Putri. 2008. Pengaruh Media Permainan Truth and Dare terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA dengan Visi SETS. Semarang. Universitas Negeri Semarang. Jurnal UNNES. 2 (1). http://journal.unnes.ac.id Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019

Purwanto, Ngalim. 2014. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Republik Indonesia. 2003. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Bab II Pasal 3 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Kemendikbud. Jakarta.

Santu, Robertus Farman. 2017. Pengembangan Media Papan Penjumlahan Pada Materi Pokok Penjumlahan Dalam Subtema Gemar Berolahraga Untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Universitas Sanata Dharma. Skripsi (Online). https://usd.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Sari, Yeni Diana Mella. 2016. Pengembangan Media Puzzle Berbasis Make A Match Materi Pengambilan Keputusan Bersama untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Kelas VA SDN Bojong Salaman 01 Semarang. Semarang. Universitas Negeri Semarang. Skripsi (Online). http://lib.unnes.ac.id. Diakses Pada Tanggal 10 Oktober 2019.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.35334/judikdas%20borneo.v2i2.1562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Nasrudin Nasrudin, Kartini Kartini, Dedi Kusnadi



Contact Person:

A. Wilda Indra Nanna (Hp: 081253670923)

Ady Saputra (Hp: 082329693700)

Alamat Sekretariat:

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Gedung Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Jl. Amal Lama No.1 Kota Tarakan, North Kalimantan (Kalimantan Utara) Indonesia

 
Flag Counter

 

View My Stats