ANALISIS FAKTOR-FAKTOR KESULITAN BELAJAR KALKULUS MAHASISWA JURUSAN TEKNIK SIPIL UNIVERSITAS ANDI DJEMMA
Abstract
Abstract
This study aims to describe the factors that influence Calculus learning outcomes and determine the magnitude of the influence of these factors on Calculus learning outcomes. This research was conducted at Andi Djemma Palopo University, Faculty of Engineering, Civil Engineering Study Program. The method used is a qualitative descriptive method. The subjects were 150 students of the Civil Engineering Study Program. Data analysis uses the help of Microsoft Excel to analyze descriptive data, and SPSS 23 to analyze data inferences. From the descriptive analysis results, the average of each variable is obtained, the initial ability is 58.38 with a low category, self-concept with a value of 62.7 with a moderate category, Attitudes towards Mathematics with a score of 71 with a high category, Achievement Motivation by 71.9 with the category high, and Calculus learning outcomes of 65.31 in the medium category. As for the results of the Inferential analysis, on the effect of the independent variable on the partially dependent variable, only the initial variable that is significantly influential with a large effect of 0.755 or 75.5%. But when viewed from the effect of the independent variables simultaneously, in the Anova table, obtained a significance value of 0,000 <α = 0.05. Means that all independent variables together affect the dependent variable, namely Calculus Learning Outcomes. The R-Square value in the Model Summary table is 0.803 or 80.3%. This means that Initial Knowledge, Self-Concept, Attitudes, and Achievement Motivation affect the Students' Calculus Value by 80.3% simultaneously or partially, while the other 19.7% is influenced by other variables not examined.
Keywords:Calculus Learning Outcomes; Self Concept, Attitude toward Mathematics, Achievement Motivation.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan factor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar Kalkulus dan menentukan besarnya pengaruh factor tersebut terhadap hasil belajar Kalkulus.Penelitian ini dilakukan di Universitas Andi Djemma Palopo, Fakultas Teknik Program Studi Teknik Sipil.Metode yang digunakan adalah metode deskriftif kuantitatif.Subjek penelitian adalah mahasiswa Program Studi Teknik Sipil angkatan 2018 berjumlah 150 orang.Analisis data menggunakan bantuan Microsoft Excel untuk menganalisis Deskriftif data, dan SPSS 23 untuk menganalisis Inferensi data. Dari hasil analysis deskriptif iperoleh rerata masing-masing variabel, Kemampuan awal sebesar 58,38 dengan kategori rendah, Konsep diri dengan nilai 62,7 dengan kategori sedang, Sikap terhadap Matematika dengan nilai 71 dengan kategori tinggi, Motivasi Berprestasi sebesar 71,9 dengan kategori tinggi, dan Hasil belajar Kalkulus sebesar 65,31 dengan kategori sedang. Adapun hasil analisis Inferensial, pada pengaruh variabel bebas terhadap variabel terikat secara parsial, hanya variabel Kemampuan awal yang signifikan berpengaruh dengan besar pengaruh 0,755 atau 75,5%. Tetapi apabila ditinjau dari pengaruh variabel bebas secara simultan, pada tabel Anova, diperoleh nilai signifikansi 0,000 < α = 0,05. Berarti semua variabel bebas berpengaruh secara bersama-sama terhadap variabel terikat yaitu Hasil Belajar Kalkulus.Nilai R-Square pada tabel Model Summary adalah 0,803 atau 80,3%. Hal ini berarti Pengetahuan Awal, Konsep diri, Sikap, dan Motivasi Berprestasi mempengaruhi Nilai Kalkulus Mahasiswa sebesar 80,3% secara simultan maupun parsial, sedangkan 19,7% lainnya dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti.
Kata kunci:Hasil Belajar Kalkulus; Konsep Diri, Sikap, Motivasi Berprestasi.References
DAFTAR PUSTAKA
Haling, A. (2007). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Hanula, Markus. (2002). Attitude towards Matematics: Emotion, Expectation, and Value. Journal, (online), (www.cimm.ac.cr), diakses 25 Agustus 2018.
Hitchcock, S., Carr, L., & Hall, W. (1996). A Survey of STM Online Journals, 1990-1995: The Calm before the Storm, (Online), (http://journal.ecs.soton.ac.uk/survey/survey.html), diakses 12 Juni 2019.
Ifdil.(2007). Motivasi Berprestasi.Bimbingan dan Konseling Indonesia., (online), (http://konselingindonesia.com), diakses 1 Agustus 2018.
Kumaidi. (1998). Pengukuran Bekal Awal Belajar dan Pengembangan Tesnya. Jurnal Ilmu Pendidikan. (Online), Jilid 5, No. 4, (http://www.malang.ac.id), diakses 20 Januari 2019.
Marsh et al. (2006).The Causal Ordering of Self-Concept and Academic Motivation and its Effect on Academic Achievement.International Education Journal, 2006, 7(4), 534-546, (http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/v7n4/ green/ paper.pdf), diakses, 6 Januari 2019.
Noureen, Naz, & Awan.(2011). A Study Relationship Between Achievement Motivation, Self Concept And Achievement in English And Mathematics At Secondaru Level. Journal international education studies Vol 4, No 3, August 2011 (online),(www.ccsenet.org/ies), diakses 4 April 2019. .
Nurhidayah.(2013). Pengaruh Konsep Diri, Iklim Keluarga mellaui Motivasi berprestasi dan Kreativitas terhadap Hasil Belajar siswa kelas XI jurusan IPA Sekolah Menengah Negeri di Kota Palopo.Published Thesis. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Purwanto, Ngalim.(2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Sagala, S. (2006).Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Salman, Aynla, Adeniyl, Oyundole, and Ameen.(2012). Effect of Problem-Sttitudes towards Matematics in Ondo, Nigeria. International Journal of Asian Social Science, 2(7), pp1056_1066, (online), (www.aess.web.com), diakses 23 Agustus 2018.
Shah & Farooq.( 2008). Students attitude towards mathematics. Pakistan Economic and social review voume 46 No. 1 (online). Pakistan: University of the PunjabStacey, K. (2010). The view of mathematical literacy in Indonesia.Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME), 2 (2), 1-24. Palembang: IndoMS.
Slameto.(2003).Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.Jakarta:Rineka Cipta.
Sukmawati.(2008). Pengaruh Faktor-Faktor Kognisi terhadap Hasil Belajar Matematika.Skripsi. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Syah, Muhibbin. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
DOI: https://doi.org/10.35334/meta.v1i2.1233
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Mathematic Education and Aplication Journal (META)
Publisher : Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan
Mailing Address :
Mathematics Education and Application Journal (META)
Faculty Teaching and Learning Education, Borneo Tarakan University
Jl. Amal Lama No 1, Tarakan 50275, Indonesia
E-Mail : metajournalubt@gmail.com
Web : http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta
Telp : 085250104307 (Azwar Anwar) Faks. (0551) 2052558
Mathematics Education and Application Journal by http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.