KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DALAM MENYELESAIKAN MASALAH ALJABAR LINEAR PADA PEMBELAJARAN DARING UNIVERSITAS BORNEO TARAKAN
Abstract
Abstract
This study aims to describe problem solving abilities in solving linear algebra problems of students majoring in Mathematics Education at UBT in online learning, for each indicator of mathematical problem solving ability. The type of research used in this research is descriptive with a quantitative approach. The data collection method uses a problem-solving ability test in solving linear algebra problems in the form of descriptions. The test of mathematical problem solving ability is carried out online using the Zoom and WhatsApp applications. The sample in this study amounted to 73 students who were taken using a saturated sampling technique. The results of this study indicate that the indicator for understanding the problem is in the high category with an average value of 77.35 or with a percentage value of 35.72%, the indicator for planning completion is in the medium category with an average value of 61.73 or with a percentage value of 28.51%, the indicator carries out completion. classified in the medium category with an average value of 42.83 or with a percentage value of 19.78%, and the re-examination indicator is classified as a medium category with an average value of 34.61 or a percentage value of 15.98%.
Â
Keywords: Mathematical Problem Solving Ability, Online Learning.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan masalah aljabar linear mahasiswa jurusan Pendidikan Matematika UBT pada pembelajaran daring, untuk setiap indikator kemampuan pemecahan masalah matematika. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Metode pengumpulan data menggunakan tes kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan masalah aljabar linear berupa uraian. Adapun pemberian tes kemampuan pemecahan masalah matematika dilakukan secara daring menggunakan aplikasi Zoom dan WhatsApp. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 73 mahasiswa yang diambil menggunakan teknik sampling jenuh. .Hasil penelitian ini menujukkan bahwa untuk indikator memahami masalah tergolong kategori tinggi dengan nilai rata-rata sebesar 77.35 atau dengan nilai persentase 35.72%, indikator merencanakan penyelesaian tergolong kategori sedang dengan nilai rata-rata sebesar 61.73 atau dengan nilai persentase 28.51%, indikator melaksanakan penyelesaian tergolong kategori sedang dengan nilai rata-rata sebesar 42.83 atau dengan nilai persentase 19.78%, dan indikator memeriksa kembali tergolong kategori sedang dengan nilai rata-rata sebesar 34.61 atau dengan nilai persentase 15.98%.
Kata kunci: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika, Pembelajaran DaringFull Text:
PDFReferences
Aini, R. N. (2014). Analisis Pemahaman Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar pada PISA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2).
Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, 13(2), 1-10.
Hidayatullah, A. 2018. Pembelajaran Matematika pada Era Media Sosial dan Budaya Pop. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1)1-12.
Kurniawan, R.I., Hepsi, N., &Yani, S. (2010). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Menggunakan Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika,1(2)
Misu, L. (2014). Mathematical Problem Solving Of Student by Approach Behaviour Lerning Theory. International Jurnal of Education And Research, 2(10), 181-188.
Nortvig, A.M. (2014). E-Learning In Poly-Topic Settings. Electronic Journal Of E-Learning. 12(2), 206-214.
Ulya, H., Kartono, & Retnoningsih, A. (2014). Analysis Ofmathematics Problem Solving Ability Of Junior High Scholl Students Viewed From Students’ Cognitive Style. International Conference On Mathematics, Science, And Education 2014 (ICMSE 2014). 2(10), 577-582.
Zahra. P. L. (2017). Strategi Mahasiswa dalam Menyelesaikan Permasalahan Kontekstual pada Materi Aljabar. Jurnal. Surakarta.
DOI: https://doi.org/10.35334/meta.v3i2.2397
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Mathematic Education and Aplication Journal (META)
Publisher : Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Borneo Tarakan
Mailing Address :
Mathematics Education and Application Journal (META)
Faculty Teaching and Learning Education, Borneo Tarakan University
Jl. Amal Lama No 1, Tarakan 50275, Indonesia
E-Mail : metajournalubt@gmail.com
Web : http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta
Telp : 085250104307 (Azwar Anwar) Faks. (0551) 2052558
Mathematics Education and Application Journal by http://jurnal.borneo.ac.id/index.php/meta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.