PERSEPSI SISWA TERHADAP MEDIA PEMBELAJARAN DALAM JARINGAN (Daring) PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI TARAKAN
Abstract
Abstract: This study aims to look at students' perceptions of online learning media in Biology subjects at MAN Tarakan. This type of research is a survey research with a qualitative descriptive method. The population in this study was 200 students with a total sample of 66 students. Overall data was obtained based on scores and answers from student perception questionnaires distributed online via Google form. The results showed that students' perceptions of the use of learning media in the network system (Online) in Biology subjects at MAN Tarakan students had good perceptions of the platform as learning media in the network system (Online) in Biology subjects.
Â
Keywords: Perception, Media, Online.
Full Text:
PDFReferences
Abrori, F. M., Saputra, N. H., & Vlorensius, V. (2020). Isolasi Digital: Sisi Gelap Pembelajaran Daring. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).
Kurniawati, R. D. (2019). Korelasi Antara Faktor Usia, Jenis Kelamin, Dan Ipk Dengan Persepsi Mahasiswa Mengenai Lingkungan Belajar Klinik Di Kepaniteraan Klinik Ilmu Tht-Kl Fk Undip. Semarang, Jawa Tengah, Indonesia.
Miarso, Yusuf, Hadi. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Perdana Media Group
Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.
Nurmaliah, S. (2020). Persepsi Perserta Didik Terhadap Media Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19. Klitika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 142-152.
Nursalam, & Efendi, F. (2008). Pendidikan Dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika
Oktaviani, I., Waspada, I., & Budiwati, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo Pada Pembelajaran Daring Saat Pandemi Covid-19 (Ditinjau Dari Persepsi Siswa). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 68-78.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Yun, C. C., Et Al. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar. Edupsycouns Journal (Journal Of Education, Psychology, And Counseling), 2, 1-12.
Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
Rahmawati, dkk. (2020). Learning From Home dalam perspektif persepsi mahasiswa Era Pandemi Covid-19. Keperawatan Stikes Rajekwesi Bojonegoro
Riduan, 2014. Metode dan Teknik Penyusunan Proposal Penelitian. Banding: Alfabeta
Sadiman, A. (2007). Media Pendidikan.Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada.
Sebayang, F. A. A., Saragih, O., & Hestina, H. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Online untuk Meningkatkan Pembelajaran Mandiri Di Masa New Normal. Pelita Masyarakat, 2(1), 64-71.
Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Prenada Media Group.
Sobron, A.N, Bayu, R. (2019). Persepsi Siswa dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar IPA. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Multikulralisme. 1, (2). 30-38
Sungkono. (2008). Pemilihan dan penggunaan media dalam proses pembelajaran. Jurnal majalah ilmiah pembelajaran. No.1. Vol.4
Surat Edaran Mendikbud Nomor 3 Tahun 2020. Penyesuaian Kebijakan Pembelajaran di Masa Pandemi
Surat Edaran Mendikbud Nomor 4 Tahun 2020. Pencegahan Covid-19 Pada Satuan Pendidikan
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sujana, J. G. (2005). Perkembangan Perpustakaan Di Indonesia. Bogor: IPB Press.
Sumartini, Tinasti. (2016). Peningkatan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Pendidikan dan matematika (MOSHARAFA). Vol.5.No.2
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Thoha Miftah. (2003). Kepemimpinan Dalam Manajemen. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Ulamatullah, T.S.,Sedyati, R.N.,& Suyadi, B. (2017). Pengaruh persepsi siswa tentang keterampilan menjelaskan guru terhadap pemahaman materi ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Vol.11. No.1, 124
Untari, Esti. (2017). Promblematika dan pemanfaatan media pembelajaran sekolah dasar di kota Blitar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. Vol.3.No.1
Wahyudi, M. (2020). Covid-19 dan Potrel Pembelajaran Berbasis E-Learning.
Waidi. (2006).The Art of Re-engineering Your Mind for Success. Jakarta: Gramedia
Yuliani, Khemala. Winata, Hendri. (2017). Media pembelajaran mempunyai pengaruh terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Vol.2. No.1, Januari, Hal. 27-33.
DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v4i1.2540
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Abstracted/Indexed by: