ANALISIS PELAKSANAAN PENGAYAAN PADA PESERTA DIDIK MATA PELAJARAN IPA DI SMP NEGERI 2 TARAKAN

Sesa Sesa, Fitri Wijarini, Zulfadli Zulfadli

Abstract


The purpose of this study was to analize the implementation of enrichment in science subjects at SMP Negeri 2 Tarakan. This research is a case study research with a qualitative approach. The data collection used in this study were interviews, observation, and documentation. The data were analyzed using data reduction, data presentation, conclusion drawing, and data triangulation to help analyze and check the data's validity. The objects in this study were theree science teachers in class VII, VIII, and IX and the subjects in this study were the Principal of SMP Negeri 2 Tarakan, the Deputy Principal of Curriculum of SMP Negeri 2 Tarakan, and three students. Based on data analysis conducted, the results of the study showed that there was one teacher who carried out enrichment while the other two teachers did not carry out enrichment. The implementation of enrichment such as independent study, giving project assignments, and providing additional material. The obstacles to the implementation of enrichment were time limits to conduct enrichment, the ability or learning outcomes of students, and differences in student characteristics.


Full Text:

PDF

References


Astuti, S. (2017). Pelaksanaan Program Perbaikan dan Pengayaan pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V SDN 3 Sepit Kabupaten Lombok Timur Tahun Pelajaran 2016/2027. SKRIPSI, 1-75.

Antari, N. K. (2017). Pelaksanaan Pengajaran Pengayaan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas XI TKJ2 SMK Negeri 3 Singaraja. e-Journal Prodi Pendidikan Bahasa Sastra Indonesia, Undiksha, 7(2), 10.

Bafadal, I. (2013). Pembelajaran Remedial dan Pengayaan di Sekolah Dasar. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar: Panduan Teknis Kurikulum 2013 - SD.

Darmayanti, N, M. Isnaini, Zulkarnain. (2018). Pemberian Pengayaan Materi Pelajaran Fisika untuk Siswa melalui Kegiatan Bimbingan Belajar di Luar Jam Sekolah di Desa Gontoran, Kecamatan Lingsar, Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 1(2), 1-4.

Haske & Wulan. (2015). Pengembangan E-learning berbasis MOODLE dalam Pembelajaran Ekosistem untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan Siswa pada Program Pengayaan. Biologi, Sains, Lingkungan dan Pembelajaran, 402-409.

Hidayat, Sholeh. (2015). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Kemendikbud. (2013). Kurikulum 2013 SD, Panduan Teknis Penilaian Sekolah Dasar.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 66 Tahun 2013 Tentang Standar Penilaian. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurikulum SMP Negeri 2 Tarakan, (2021). Kurikulum SMP Negeri 2 Tarakan Tahun Ajaran 2021/2022. Pemerintahan Kota Tarakan Dinas Pendidikan, 1-76.

Majid, A. (2009). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Monika, K. A., Mahendra, S., Suranata, K. (2018). Pelaksanaan Pengajaran Pengayaan untuk Siswa Yang Memiliki Prestasi Belajar dalam Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 75-82.

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta:PT Pustaka Instan Madani

Subali, Bambang. 2016. Prinsip Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran.Edisi Kedua. Yogyakarta: UNY Press

Sugiyono, P. D. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung: PT. ALFABETA, CV Jl. Gegerkalong Hilir No. 84 Bandung.

Sugihartono, dkk. 2012. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Prabandi, E. (2017). Modul Diklat Keahlian Ganda Pemanfaatan Hasil Penilaian Kompetensi Pedagogik untuk Semua Paket Keahlian. Jakarta: IR. Yahya Ahmad, P.Hd.

Utomo, K. D., A.Y. Soegeng, Iin Purnamasari, Hidar Amaruddin (2021). Pemecahan Masalah Kesulitan Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Kelas IV SD. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 1-9.




DOI: https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v4i2.3108

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

Dimensions Sinta Science and Technology Index Google Scholar Garuda   

Creative Commons License