ANALISIS BAURAN PEMASARAN PADA HOME INDUSTRI WADAI KELEMBEN DESA TAMBAK ANYAR MARTAPURA

Lola Malihah

Abstract


This study aims to analyze the marketing strategy carried out by Home Industry Wadai Kelamben business actors in Tambak Anyar Martapura Village. Home Industry is one of the community's efforts in improving the economy. Home Industri Wadai Kelamben has an interesting marketing strategy to be further researched considering that this business is able to survive in the midst of current economic competition conditions. This research is a field research with a qualitative descriptive approach. The subjects in this study are business owners and employees of Home Industri Wadai Kelamben while the object is the marketing strategy applied. Data collection techniques use observation, interview and documentation methods. The data analysis used is data reduction, triangulation and drawing conclusions. The results obtained from this study are: Food products offered are of high quality. The price offered is relatively cheap and affordable for all consumers. The place chosen as a strategic selling location and easy to reach consumers, because it is on the main road across districts and across provinces. Business actors have also promoted by advertising products through social media and the most supportive is word of mouth carried out by consumers who have purchased. This shows the quality of the product so that consumers become satisfied and loyal. From the Islamic economic side, the marketing strategy carried out is also not contrary to Islamic muamalah.

 


Keywords


Marketing Strategy; Home Industries; Wadai Kelamben

Full Text:

PDF

References


Alma, B. (2008). Pengantar Bisnis. Alfabeta.

Alma, B. (2017). Kewirausahaan. ALFABETA.

Ananda, R. (2016). Peran Home Industri dalam Meningkatkan Ekonomi Keluarga (Studi kasus Home Industry Keripik di Kelurahan Kubu Gadang). Jurnal JPM FISIP, 3(2), 1–15.

Assauri, S. (2013). Manajemen Pemasaran. Rajawali Pers.

Dewi, Mariena; Hubies, Musa; Riani, E. (2020). Strategi Pemasaran UMKM dalam Meningkatkan Daya Saing di Pasar Ritel Modern Carrefour (Kasus PT Madanifood, Jakarta). IKM Jurnal Manajemen IPB, 15(1), 77–83.

Fadhilah, D. A. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM melalui penerapan digital marketing (studi kasus pada kelompok usaha “Kremes Ubi” di Desa Cibunar Kecamatan Rancakalang Sumedang). Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, XII(1).

Fatoni, S. N. (2017). Pengantar Ilmu Ekonomi (2nd ed.). Pustaka Setia.

Fawaid, Achmad; Fatmala, E. (2020). Home Industri Sebagai Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro dalam Meningkatkan Financial Revenues Masyarakat. Al Qalam : Jurnal Ilmiah Keagaam Dan Kemasyarakatan STQ Amuntai, 14(1).

Hadi, Syamsul; Satato, Yuniarto Rahmad; Ainan, M. (2022). Studi Strategi Pemasaran Selama Masa Pandemi Covid-19 Pada UMKM Olahan Tempe Semarang. Jurnal Ilmiah EKonomi Dan Bisnis, 15(2), 375–381.

Halim, A. (2020). Pengaruh pertumbuhan usaha mikro, kecil dan menengah terhadap pertumbuhan ekonomi Kabupaten Mamuju. Growth : Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2).

Idayu, Riyanthi ; Husni, M. S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1).

Karwati, L. (2015). DampakProgram Pelatihan Kewirausahaan Mandiri terhadap Usaha Home Industry Makanan Ringan Desa Margaluyu Kecamatan Cikoneng Kabupaten Ciamis. Empowerment : Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 4(1).

Kertajaya, Hermawan; Sula, M. S. (2008). Syariah Marketing. Mizan Pustaka.

Khumaerah; Puspitasari, R. (2019). Pengaruh Keberadaan Home Industri Terhadap Perubahan Sosial Ekonomi Masyarakat di Desa. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Ekonomi, 8(2).

Kotler, Philip; Amstrong, G. (2013). Prinsip-Prinsip Pemasaran (12th ed.). Erlangga.

Kotler, P. (2018). Manajemen Pemasaran ; Analisis Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian. Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Erlangga.

Kurniawan, Andre; Indriyani, R. (2016). Strategi Pemasaran Pada CV. Mega Lestari Plasindo Sidoarjo. AGORA, 4(1).

Lupiyoadi, R. (2014). Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi (3rd ed.). Salemba Empat.

Malihah, L. (2022a). Analisis Kualitas Produk Scooter Matic Ditinjau dari Sisi Konsumen Muslimah. J-EBIS Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 7(1), 87–106. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/j-ebis.v7i1.3998

Malihah, L. (2022b). Perencanaan Saluran Pemasaran. In A. Masruroh (Ed.), Perencanaan Pemasaran (Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian (1st ed., p. 204). Widina Bhakti Persada.

Mandasari, Dewi Jayanti ; Widodo, Joko; Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Batik Magenda Tamana Kabuapten Bondowoso. Jurnal Pendidikan Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1). https://doi.org/10.19184/jpc.v13i1.10432

Mangku, Dewa Gede Sudika; Yuliartini, N. P. R. ; H. (2022). Pengembangan Usaha UMKM di Masa Pandemi Melalui Optimalisasi Digital Marketing di Kabupaten Buleleng. Jurnal Penddikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(3).

Mindari, E. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Service Point Oriflame 1774 Sekayu. EKONOMIKA : Universitas Borneo Tarakan, 13(1).

Muslimin ; Zainuddin, Zabir; Saputra, M. K. (2022). Strategi Pemasaran Unutk Meningkatkan Penjulan Pada Usaha UMKM sederhana ( Studi Kasus Desa Konda Kecamatan Konda). Sultra Journal of Economic and Business, 3(2).

Musyawarah, Irdha Yanti; Idayanti, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting : Jurnal Imiah Ilmu Manajemen, 1(1).

Pamungkas, Benni Ahdiyana; Nurendra, Eka Danar; Raharjo, G. D. (2022). Perancangan Strategi Pemasaran UMKM Studi Pada UMKM Boneky. Jpurnal of Research on Business and Tourism, 2(1). https://doi.org/10.37535/104002120225

Prasetyo, Kurniawa; Suwanto; Eka, Prehaadi Dhasa; Juanda, Angga; Gandung, M. (2021). Penerapan Strategi Pemasaran Sebagai Upaya Meningkatkan Usaha Kecil dan menengah Warga di Desa Cicalengka Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang-Banten. DEDIKASI PKM, 2(2).

Purwanto, Hendra; Adi, H. I. sasmito. (2021). Analisis Kualitas tahu home industri untuk menjaga kualitas guna meningkatkan volume penjualan (Studi Kasus Pada Desa Remen Kec.Jenu Kab. Tuban Jawa Timur). Jurnal Oportunitas Unirow Tuban, 2(2).

Pusporini; Handayani, tati; Aryani, L. (2022). Strategi Pemasaran Produk UMKM di Kecamatan Pamulang Tangerang Selatan Banten. JESYA : Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 5(1), 43–56. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.532

Rahmawati, M. (2021). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Hasil Olahan Laut (UKM Kepiting) Di Kota Tarakan. EKONOMIKA : Universitas Borneo Tarakan, 12(2).

Riyansyah, Fahmi; Amin, Dang Eif Saeful; Aziz, R. (2018). Pemberdayaan Home Industry Dalam Peningkatan Ekonomi Masyarakat. TAMKIN : Jurnal Pengembangan Masyarakat, 3(2), 87–109.

Rizkiyani, Refanza; Chandi, M. (2022). Analisis Mekanisme Produksi dan Pemasaran Era Digital Pada Home Industri Krupuk Usek di kecamatan Paninggaran Kabupaten Pekalongan. Istithmar : Jurnal Studi Ekonomi Syariah, 6(2), 126–136.

Sarfiah, Sudati Nur; Atmaja, Hanung ; Verawati, D. M. (2019). UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. REP : Riset Ekonomi Pembangunan, 4(2).

Subandi. (2016). Ekonomi Pembangunan (Riduwan (ed.); 1st ed.). ALFABETA.

Sugiyono, S. (2016). Penenlitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sumadi ; Fitria, T. N. (2020). Pengembangan Usaha mikro kecil dan menengah berbasis manajemen organisasi di Karang Anom Klaten. Budimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).

Sumartini ; Susilawati. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Bidang Home Industry Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Comm-Edu : Community Education Journal, 3(3). https://doi.org/10.22460/com-edu.v3i3.3340

Sunyoto, D. (2019). Dasar-dasar Manajemen Pemasaran. CAPS.

Suyadi ; Syahdanur; Suryani, S. (2018). Analisis Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Bengkalis Riau. KIAT : Jurnal Ekonomi, 29(1).

Syahran ; Puspitasari, F. (2022). Typology Milles-Snow Sebagai Strategi Bisnis UMKM Dimasa Pandemi Covid-19. EKONOMIKA : Universitas Borneo Tarakan, 13(2).

Syukur, F. (2021). Model Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Islam Studi pada SD Nasima Semarang. SMART: Studi Masyarakat, Religi Dan Tradisi, 7(1).

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (4th ed.). ANDI.

Tores, R. (2020). Pengaruh Brnad Equity Terhadap Loyalitas Pelanggan Membeli Teh Gelas Di Kabupaten Musi Banyuasin. EKONOMIKA : Universitas Borneo Tarakan, 11(1).

Ulfah, Fadilla; Nur, Khofifah; Salsabila; Evanita, S. F. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Keju Lasi). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2759–2805.

Windasari, Vicky ; Wilandari, A. (2022). Identifikasi Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan kinerja UMKM pada masa pandemi Covid-19. EKONOMIKA : Universitas Borneo Tarakan, 13(2).

Zuhrinal, M. N. (2015). Kewirausahaan Islam. FEBI UIN-Su Press.

Zulkarnain, R. (2022). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Batik Corak Asli Banten. JUMERITA : Jurnal Manajemen Retail, 2(2).




DOI: https://doi.org/10.35334/jek.v14i02.3480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL EKONOMIKA



Fakultas Ekonomi, Universitas Borneo Tarakan, Jl. Amal Lama No. 1 Tarakan. Kalimantan Utara.

Email: ekonomika@borneo.ac.id

Lisensi Creative Commons

Jurnal Ekonomika is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License