KEANEKARAGAMAN JENIS SERANGGA PADA TANAMAN TERUNG BELANDA (Solanum betaceaum) DI DIENG KULON JAWA TENGAH

Nurmaisah Nurmaisah, Deny Murdianto

Abstract


ABSTRACT

Tamarillo (Solanum betaceaum) is shrub, of Solanaceae family member. This species cultivated at warm temperate region 20oC. Tamarillo only grew in highland, above 1000 m from sea surface level. The aims of this research were to know the diversity and insect species abundance land and to know the potential role of insects that was beneficial and harmful on tamarillo plants at Dieng. The diversity of insect species was obtained from catching insect directly using insect net and indirectly using pitfall trap and light trap in research land. The data was analyzed by using Shannon-Wiener diversity index. The result showed that the diversity index value in 1,80 . The conclusion of the result was the diversity of insect species on monoculture was lower than polyculture land of Tamarillo in Dieng Plateau. The potential role of the insects were natural enemy and destructive insect.

 

Key Words: Diversity, Tamarillo, Monoculture, Polyculture

 

ABSTRAK

Tamarillo (Solanum betaceaum) adalah semak, dari anggota keluarga Solanaceae. Spesies ini dibudidayakan di daerah beriklim 20oC. Tamarillo hanya tumbuh di dataran tinggi, di atas 1000 m dari permukaan laut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keanekaragaman dan kelimpahan spesies serangga tanah dan untuk mengetahui peran potensial serangga yang menguntungkan dan berbahaya pada tanaman tamarillo di Dieng. Keragaman spesies serangga diperoleh dari penangkapan serangga secara langsung menggunakan jaring serangga dan secara tidak langsung menggunakan perangkap lubang dan perangkap cahaya di tanah penelitian. Data dianalisis dengan menggunakan indeks keanekaragaman Shannon-Wiener. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai indeks keanekaragaman pada 1,80. Kesimpulan dari hasil ini adalah keanekaragaman spesies serangga pada monokultur lebih rendah dari tanah polikultur Tamarillo di Dataran Tinggi Dieng. Peran potensial serangga adalah musuh alami dan serangga perusak.

 

Kata Kunci: Keanekaragaman, Tamarillo, Monokultur, Polikultu

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35334/jpen.v2i3.1524

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 J-Pen Borneo : Jurnal Ilmu Pertanian

      P-ISSN :                         E-ISSN :                                  Affiliation :

                           


Creative Commons License
All publications in J-PEN Borneo : Jurnal Ilmu Pertanian are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.