INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ADOBE FLASH CS6 DAN BINSCAN PADA MATERI PERUBAHAN LINGKUNGAN
Abstract
Learning media has a strategic role in helping teachers in schools. Currently, the majority of teachers use media in the learning process. This has proven to be efficient in increasing students' interest in learning in class. A lot of research has been carried out to develop learning media. However, there are still few who analyze the innovation of original media with digital. So, research was conducted to analyze media-based learning innovationsAdobe flash Ac6 andBinscan on environmental change material. This research is classified as descriptive qualitative. The research aims to provide an overview of learning media innovation. Data collection techniques using observation, interview, and literature study. The results of the research are learning media innovations at the introductory, core and closing stages of learning. The application modified in this research is Adobe Flash. Meanwhile, applications designed to support learning, namelyBinscan. This innovation can be used as consideration for teachers to use in learning at school.
Full Text:
PDFReferences
Apriyeni, O., & Gusti, U. A. (2021). Urgensi Pengembangan Booklet tentang Materi Bakteri untuk Siswa Kelas X SMA. Journal Of Biology Education, 4(1), 23.
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Academi.edu.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Daryanto. 2012. Media Pembelajaran. Bandung : PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Firdaus, M. Y. (2022). Pemetaan Daerah Sangat Rawan Banjir Pada Kawasan Terbangun Pada Kecamatan Baleendah Dan Kecamatan Dayeuhkolot Kabupaten Bandung, Jawa Barat. Ftsp, 161-166.
Gusti, U. A., & Artha, H. W. (2022). Pengembangan Smart Backgammon sebagai Media Pembelajaran Berbasis Literasi Lingkungan untuk Peserta Didik SD/MI. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 12(01), 7-13.
Karnaen, A. (1980). Asas-asas Media Pengajaran. Jurusan Pendidikan Ekonomi FPIPS IKIP Bandung. Bandung: FPIPS IKIP Bandung.
Mulyadi, M. (2011). Penelitian kuantitatif dan kualitatif serta pemikiran dasar menggabungkannya. Jurnal studi komunikasi dan media, 15(1), 128-137.
Ratnasari, A., & Maulidah, R. (2019). Kemampuan Keterampilan Generik Sains Siswa Melalui Model Learning Cycle 7e pada Materi Pencemaran Lingkungan. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(1), 35-44.
Rezeki, S. (2018). Pemanfaatan Adobe Flash CS6 Berbasis Problem-Based Learning pada Materi Fungsi Komosiis dan Fungsi Invers. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2 856-864. https://doi.org/10.31004/jptam.v2i4.33
Sidharta, A. (2005). Media pembelajaran. Bandung: Departemen Pendidikan.
Sukmanasa, E., Novita, L., & Maesya, A. (2020). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Powtoon pada Guru-Guru di Lingkungan Gugus I Bogor Tengah Kota Bogor. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat, 3(3), 231-241.
Widada & Wulansari, B. (2009). Cara Mudah Membuat Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Professional CS6. Yogyakarta: Gava Media.
Widodo, A. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam: Dasar-dasar untuk Praktik. Bandung: UPI Press.
Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.
Zairana, L., Djulia, E., & Harahap, H. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Biologi Menggunakan Adobe Flash CS6 pada Materi Jaringan Tumbuhan. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(1), 099-1-9.
Zaluchu, S. E. (2020). Strategi penelitian kualitatif dan kuantitatif di dalam penelitian agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28-38.
DOI: https://doi.org/10.35334/bjbe.v5i2.4339
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Contact Person :
Dewi Retnaningati, S.Pd., M.Sc.
Biology Education Departement
Faculty of Teacher Training and Education
University of Borneo Tarakan
Amal Lama St. No. 1
Tarakan City, North Kalimantan, Indonesia
Mobile Phone (Telp./WA): 082313986329
INDEXING BY: