PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SIMULASI PHET TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMAK SYURADIKARA

Maria Kaspriani Lepu, Maimunah Haji Daud, Maria Waldetrudis Lidi

Abstract


This research aims to determine the impact of using PhET simulation media on the interest and learning outcomes of Grade XI SMAK Syuradikara students. This type of research is a quantitative experimental study with a non-equivalent control group design. The subjects of this study are 291 students of class XI and the research sample of 66 students was taken using probability sampling technique with simple random sampling. Data analysis was performed by t-test using the SPSS 20.0 program for Windows. The research results show that the value of the question about students' learning interest is 88.02 and the results of testing the hypothesis about students' learning interest show that the t-test value is 23.477 > 1.696. Meanwhile, cognitive learning outcomes after treatment increased by 86.71. The student's emotional learning outcome after treatment was 97.72. The psychomotor learning result after treatment was 96.22. Testing the hypothesis about student learning outcomes shows that the t-test value is 35.670 > 1.696, so H1 = accepted. Based on the results of the study, it can be concluded that the use of PhET simulation media affects the interest and learning outcomes of Grade XI SMAK Syuradikara students.


Full Text:

PDF

References


Ajizah, I. (2021). Urgensi Teknologi Pendidikan : Analisis Kelebihan Dan Kekurangan Teknologi Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Journal of Chemical Information and Modeling, 4(1), 25–36.

Arifin, M. M., & Harijanto, A. (2011). Efektivitas Penggunaan Simulasi PhET dalam Pembelajaran Online terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember. vol 11(1).

Basri, D. A. (2020). Implementasi Simulasi Phet (Physics Education Technology) Dan KIT IPA Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik SMA Negeri 6 Pinrang. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 15(3), 31–42.

Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 11(2), 134.

Karina Yulia Ariska, & Adam Mudinillah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Perubahan Wujud Benda Kelas Ii Sdn 18 Payakumbuh Berbasis Aplikasi Animiz Animation Maker. Al-Ibda: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(01), 1–10.

Khoiriyah, I., Rosidin, U., & Suana, W. (2015). Perbandingan Hasil Belajar Menggunakan PhET Simulation dan KIT Optika Melalui Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(5), 97–107.

Marlina, L., & Solehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.

Rahadian, D. (2017). Teknologi informasi dan komunikasi (TIK) dan kompetensi teknologi pembelajaran untuk pengajaran yang berkualitas. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 234–254.

Salsabila, U. H., Ilmi, M. U., Aisyah, S., Nurfadila, N., & Saputra, R. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Era Disrupsi. Journal on Education, 3(01), 104–112.

Setiawati MZ, A. F. R. (2019). Peranan Guru Dalam Penggunaan Multimedia Interaktif Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2(1), 819–836.

Siti K. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Probing Prompting Learning (PPL) Berbantuan Simulasi Phet Terhadap Materi Pemanasan Global SKRIPSI Diajukan Untuk Memenuhi Sebagian Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan dalam Ilmu Pendidikan Fisika.

Suarmawan, K. A., Meitriana, M. A., & Haris, I. A. (2019). Faktor-Faktor Eksternal Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Volume 11 (2), 529–531.

Subiki, S., Hamidy, A. N., Istighfarini, E. T., Suharsono, F. Y. H., & Putri, S. F. D. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Phet Simulation Terhadap Hasil Belajar Siswa Sma Negeri Plus Sukowono Materi Usaha Dan Energi Tahun Pelajaran 2021/2022. Orbita: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 8(2), 200.

Supardi, Leonard, Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2015a). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar. Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Supardi, 2(1), 71–81.

Ulya, S. M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Android terhadap Hasil Belajar Ranah Kognitif dan Afektif Siswa Kelas IV Siti Mughimatun Ulya PGSD Universitas Muhadi Setiabudi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(September), 568–577.

Verdian, F., Jadid, M., & Rahmani, M. (2021). Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika (JPIF) Studi Penggunaan Media Simulasi Phet Dalam Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 1(2), 39–44.

Wahjudi, E. (2015). Penerapan Discovery Learning Dalam Pembelajaran Ipa Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ix-I. 5, 1–16.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278.

Wilfrida, S., Oke, N., Maing, C. M. M., Pasaribu, R., Studi, P., Fisika, P., Katolik, U., Mandira, W., & Artikel, R. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Harmonik Sederhana. Magneton: Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika UNWIRA, 1(1), 51–58.

Zahara, S., Yusrizal, Y., & Rahwanto, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Komputer Berbasis Simulasi Physics Education Technology (PhET) Terhadap Hasil Belajar Dan Keterampilan Berfikir Krtis Siswa Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1), 251–258.




DOI: https://doi.org/10.35334/bjbe.v6i1.5175

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Person :

Dewi Retnaningati, S.Pd., M.Sc.
Biology Education Departement

Faculty of Teacher Training and Education
University of Borneo Tarakan
Amal Lama St. No. 1
Tarakan City, North Kalimantan, Indonesia
Mobile Phone (Telp./WA): 082313986329

INDEXING BY:

 Dimensions CrossrefGoogle Scholar Garuda